Uber i Norge?

Uber er en svært omtalt delingstjeneste i Norge. Det er stadig flere diskusjoner om det skal være lov i Norge eller ikke, og den største ”ulempen” ved å innføre Uber er at det vil bli en for stor konkurranse mot Taxi selskapene i Norge. I dag er det kun Uber black som er tilgjengelig for oss å bruke. Dette er en tjeneste som tilbyr finere biler, men til en litt dyrere pris. For å trekke inn litt teori fra tidligere forelesninger har vi hørt mye om førerløse biler og andre kjøretøy. Og, Uber var en av de som var først ute med å teste selvkjørende biler. Noe som resulterte i at en fotgjenger ble drept. Både på grunn av at passasjeren/ føreren ikke fulgte med på veien, men også fordi at bremsesystemet var deaktivert. Noe som kan skape frykt blant befolkningen med tanke på at dette er noe som er en realitet i relativt nær fremtid.

Personlig hadde jeg ønsket at Uber hadde blitt lovlig igjen. Taxi er generelt dyrt og det blir spesielt mye brukt i helgene. Hadde Uber vært lov i Norge hadde det hjulpet mange fordi det koster mindre enn vanlig taxi. På en annen side kan jeg se hvorfor det ikke er lov fordi det vil være en for stor konkurranse mot de vanlige taxi selskapene. I utlandet har også Uber utviklet en tjeneste som heter Uber eats, som er et lignende konsept som Foodora, som henter maten fra restauranten du velger og kjører maten hjem til deg. Ved å kunne lovlig gjøre Uber igjen så vil det kunne stabiliserer konkurransen når det gjelder transport og samtidig vil Uber komme med andre tjenester som vil være positivt. Men, den største fordelen er at det vil være et billigere alternativt for de som ikke ønsker å bruke så mye penger samtidig som at det er en mer effektiv betaling. En annen fordel vil også være at passasjeren vil kunne rangere sjåføren slik at andre kan se på omtaler fra andre som har hatt samme sjåføren tidligere. Jeg tror at det kun vil være positivt å få Uber til å bli en lovlig delingstjeneste. Ikke bare vil det være et billigere alternativt, det vil også føre til at de vanlige taxiene blir nødt til å senke prisene sine for å kunne opprettholde konkurransen. På en annen side er det garantert at du vil få en taxi når du bestiller den dersom du ringer. Jeg har opplevd flere ganger at jeg trenger en Uber relativt fort, men sjåføren er for langt unna. Eller at sjåføren avslutter kjøreturen og en ny kommer, og slik kan det fortsette.

Det har vært mye snakk i mediene om hvordan regjeringen skal klare å få Uber til å bli lovlig. Både FRP, KRF, Venstre og Høyre er svært positive til at Uber skal bli lovlig, men har fått kritikk for at det tar for lang tid. Men både FRP og Høyre har begge gitt positive signaler om at de ønsker å legge til rette for at de nye delingsøkonomi selskapene finner sin plass i Norge og at de er åpne for reguleringsendringer.

TV2 skrev en artikkel i 2018 om at Uber og andre aktører må inn for å kunne gi drosjenæringen konkurranse. Dette vil senke drosjeprisene og øke fortjeneste.  Et dilemma som kommer opp i denne artikkelen er at det nevnes at taxinæringen har høy prosent når det gjelder tomkjøring. Dette fører til høye priser og mer forurensing.

Kilder:

https://www.tv2.no/nyheter/9933145/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rBPXA/krf-og-venstre-kan-redde-uber-i-storbyene https://www.tv2.no/a/9934661/



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *